Příběh

Je historický konsenzus, že Galileo neházel koule ze Šikmé věže v Pise?


Ve školách běžně šířený a v knihách šířený příběh vypráví, že Galileo Galilei „shodil ze šikmé věže v Pise dvě sféry různých hmot, aby prokázal, že jejich doba sestupu byla nezávislá na jejich hmotnosti“ (Wikipedie). Podle stejného článku „většina historiků uznává, že to byl myšlenkový experiment, který se ve skutečnosti neuskutečnil“, ale jejich odkazy (zde a zde) jsou přinejmenším méně než vědecké.

Je tento konsensus historiků skutečný? Pokud ano, kdo to říká a kde?


Článek, experiment Galileo a věž v Pise, Carl G. Adler a Byron L. Coulter (publikován v American Journal of Physics 46 (3), březen 1978), ukazuje, že to byl téměř jistě myšlenkový experiment a že nemohl dosáhnout výsledků uvedených ve svém příspěvku skutečným provedením experimentu v reálném světě. Celý článek je bohužel za výplatní zdí, ale abstrakt tohoto článku uvádí:

Studie Galileovy knihy On Motion ukazuje, že mnoho moderních učebnic zkresluje to, co by se pokoušel dokázat v legendárním experimentu Tower of Pisa. Nedávno provedené experimenty a výpočty založené na současné teorii padajících těles také ukazují, že je pochybné, zda by Galileo mohl získat výsledky uvedené v legendě.


Další práce, Laboratory Test of the Galilean Universality of Free Fall Experiment, autorů Christensen et al. z katedry fyziky a astronomie, Aarhuské univerzity, Dánsko, zahrnul experimentální přístup k určení, zda mohl Galileo získat nárokované výsledky. V novinách poznamenávají, že:

„Většina historiků nevěří, že Galileo skutečně provedl experiment s volným pádem, ale vidí to spíše jako další myšlenkový experiment ilustrující Galileův názor.“

a poté uvede, že na základě svých experimentálních údajů:

„… Lze zpochybnit, zda Galileo skutečně provedl experiment (nebo alespoň to, že to neudělal příliš přesně), protože ze šikmé šikmé věže v Pise dopadly dva objekty s různou hmotností, ale jinak identické v úplně jiných dobách. "

Byl tedy buď poměrně chudým vědcem, nebo jinak ve skutečnosti neprovedl experiment, jak se tvrdilo. Jeho experiment s nakloněnou rovinou naznačuje, že absolutně nebyl špatným vědcem!


V kapitole o Galileově údajném experimentu v Pise v Newtonově jablku a dalších mýtech o vědě (Harvard University Press, 2015, Editoval Ronald L. Numbers a Kostas Kampourakis) americký historik John L. Heilbron uvádí:

„Existuje několik důvodů pro podezření, že Vivianiho příběh je mýtus: Žádný člen velkého a gramotného publika, který by údajně nebyl přítomen a šokován Galileovým vyvrácením přijaté pravdy, o tom zřejmě nenapsal ani slovo. Teze připisované Aristotelovi (384-322) BCE) jsou vytrženy z kontextu. Galileo by byl stejně překvapený jako jeho publikum, kdyby jeho opakované experimenty ukázaly, že všechna těla padají stejnou rychlostí. “


Pokud jde o názory historiků obecněji a shodu na tom, že Galileo experiment ve skutečnosti nikdy neprovedl, zdá se, že nejnovější články - zklamáním - také stojí za výplatními stěnami. Argumenty předložené v tezi z roku 1956: Galileo, padající těla a věž v Pise od Charlese Phillipa Fogga z Bostonské univerzity však poskytují rozumné vysvětlení, proč historici dospěli k tomuto konsensu.


Podívejte se na video: Šikmé Věže v ČR a SLOVENSKU. Proč Šikmá věž v Pise ještě nespadla? (Prosinec 2021).